Sid Meier’s Civilization 4
Civilizácia vo svojom štvrtom pokračovaní mení radu princípov a stáva sa omnoho flexibilnejšou a zábavnejšou hrou pre väčšie vrstvy priaznivcov.
Najznateľnejšia je predovšetkým rozdielnym prístupom k náboženstvu. To značne formovalo históriu civilizácie a tak je naň kladený väčší dôraz i v hre. Náboženstvo je spojené s určitými objavmi, pri ich vynaliezaní sa jedno z Vašich miest stane kolískou daného náboženstva a odtiaľ sa samovoľne šíri do okolitého mesta. K šíreniu prispievajú aj obchodné cesty a môžete ich podporiť aj vysielaním misionárov. V mestách, v ktorých prevažuje štát sú podporované náboženstva a ľudia sú šťastnejší. V hre nájdete nasledujúcich 7 náboženstiev: budhizmus, hinduizmus, islam, konfucionizmus, kresťanstvo, taoizmus a židovstvo.
V mestách sa môžu narodiť i veľké historické osobnosti, a ak sa tak stane, tak budovy postavené v meste a aj počet ľudí ovplyvňuje vykonávanie špeciálnych funkcií (umelcov, vedcov). Prítomnosť veľkej osobnosti v meste má pozitívny vplyv na mestskú produkciu príslušného typu. Veľké osobnosti môžu vykonať jednu veľkú vec, umelci môžu vytvoriť vzácne dielo, inžinieri urýchliť produkciu a postaviť tak div sveta v jedinom kole, obchodníci založiť obchodnú cestu do vzdialeného mesta. Všetky veľké osobnosti môžete využiť aj k vynaliezaniu nových technológií.
Celá hra je omnoho živšia, väčšina informácií je zobrazená priamo na hlavnej mape, takže špeciálne obrazovky využijú len skutočný experti, ktorý chcú mať úplne všetko pod kontrolou. A nielen oni ocenia dôraz, ktorý hra kladie na vyvážený multiplayer, ktorý je narozdiel od predchádzajúceho dielu podporovaný priamo v základnej hre a ponúka i tímový mód, v ktorom hráči jedného tímu zdielajú mapu a vynaliezajú nové technológie.
hra je od začiatku vyvíjaná s dôrazom pre hru viacerých hráčov, čo umožňuje hru po sieti LAN, internete, e-mailom (pbom) a cez Persistant Turn-Based Server (ptbs), je tu i tímový mód
prerobený systém štátnych zriadení - môžete namixovať vlastnú kombináciu piatich parametrov - náboženstvo, vláda, právo, práca, ekonomika
zlepšené je vyjednávanie počítačových protivníkov, ktorí sa Vás snažia prinútiť k zmene štátneho zriadenia tak, aby bolo bližšie ich vlastnému a rešpektujú Vaše hranice, môžete prijať i iný národ, vyhlásiť vojnu štátom, s ktorým nie ste vo vojnovom stave
útok a obrana boli nahradené jedinou silou jednotky, rôzne typy jednotiek, majú vzájomné bonusy a jednotky získavajú skúsenosti v rôznych špeciálnych oblastiach
upravené kritéria pre kultúru, takže len vybudovanie mesta už nezaisťuje automatický nárast kultúry, dane je možné dať na kultúru, čo ovplyvňuje náladu obyvateľov
nové zdroje, napríklad mramor urýchľuje stavbu divov sveta
upravený technologický strom, stačí mať jednu z technológií, ktorá vedie k tej, ktorú chcete vynaliezať
trojrozmerné animácie, hra je živšia a väčšina dôležitých ukazovateľov bola prenesená na hlavnú mapu
Sid Meier's Civilization 4: Warlords
Datadisk pre ťahovú stratégiu Sid Meier's Civilization 4, ktorý majiteľom pôvodnej hry prináša možnosť budovať, kolonizovať, objavovať a podrobovať si okolitý svet v šiestich nových scenároch, kde na Vás v single i multiplayeroch čakajú nielen nové civilizácie, vodcovia, jednotky, zdroje a zázraky, ale i nové a silné warlords jednotky, ktoré sú ústredným motívom datadisku.
Nových civilizácií je v datadisku celkom 6 a každá z nich do hry prináša novú logiku i nových vodcov. Čo sa nových scenárov týka, čaká na Vás:
Zjednotenie Číny v roku 350 pr.n.l. (preberiete úlohu vodcu jedného z čínskych štátov a budete sa snažiť postupne presvedčiť ostatné štáty k tomu, aby sa zjednotili. Presviedčanie bude prebiehať buď na bojisku, alebo za rokovacím stolom).
Peloponézska vojna v rokoch 430 pr.n.l. (Sparta a Atény spolu súperia o vládu nad Gréckom a okolitými štátmi).
Dobyvateľské ťaženie Alexandra Veľkého v rokoch 330 pr.n.l. (V úlohe Alexandra sa budete pokúšať obsadiť známy svet na východe a na juhu od Grécka. Postupne sa stretnete s Peržanmi, Egypťanmi a Indmi)
Vzostup Ríma v rokoch 300 pr.n.l. (Ako vodca Ríma, Egypta, Galie, Kartága, alebo Grécka sa budete biť o vládu nad Stredozemím)
Ťaženie Vikingov v roku 800 n.l. (V úlohe vodcu Vikingov vyšlete svojich mužov na dobyvateľské ťaženie Európou. Miera úspechu sa bude hodnotiť podľa ukradnutej hodnoty)
Ťaženie Genghis Khana v rokoch 1206 n.l. (Budete mať možnosť prevziať úlohu jedného z najslávnejších bojovníkov histórie ľudstva a vašou úlohou bude podrobenie, alebo zničenie celej Ázie).
Sid Meier’s Civilization 4: Beyond the Sword
Druhý datadisk pre stratégiu Sid Meier’s Civilization 4, ktorý ponúka viac ako solídne množstvo nového obsahu i herných prvkov, ale nechýba ani úprava prvkov, to všetko na žiadosť hráčskej komunity.
Tešte sa na nové jednotky i nové budovy a to všetko v 12 nových scenároch s tematikou, ktorá sa neobjavila v žiadnom z predošlých dielov Civilization. K dispozícií je aj niekoľko nových civilizácií, respektíve kultúr vrátane Portugalčanov, Babylončanov, Holanďanov a ďalších. Každá z nových i pôvodných civilizácií má nového vodcu, ktorých je dohromady celkom 16.
Novým herným prvkom v datadisku sú korporácia, ktoré prinášajú množstvo nových výhod a sú šíriteľné naprieč herným svetom. Vylepšenia sa dočkala i špionáž, umožňujúca jednoduchšie sledovanie nepriateľov, či súperov. Medzi nové prvky patria aj nové udalosti (prosba o pomoc od obyvateľov iného národa, rada prírodných katastrof) a nové zázraky (napr. socha boha Dia).
Datadisk mierne komplikuje proces vedúci k víťazstvu v závode o to, kto skôr odcestuje k Alpha Centauri, aby ste museli viac premýšľať a starostlivo plánovať. Vylepšenia sa v datadisku dočkala i AI súperov, došlo k rozšíreniu diplomatických možností a pribudla možnosť "zakúpiť" si civilizáciu v pokročilom štádiu vývoja, vďaka ktorému je možnosť sa s novými prvkami zoznámiť oveľa skôr, ako keby ste museli s danou civilizáciou hrať od začiatku.